• Anvendelse av maskinlæring for evaluering av blikkdata fra VR-miljø 

      Jensen, Simon; Mogen, Stian Fjæran; Østby, Lars Brodin (Bachelor thesis, 2022)
      Eyetracking handler om å måle øyebevegelser for å finne ut hvor en person ser, hva de ser på og hvor lenge blikket er på et bestemt punkt. Ettersom øynene våre er et av de primære verktøyer vi bruker for beslutningstaking, ...
    • CLET: Computation of Latencies in Event-related potential Triggers using photodiode on virtual reality apparatuses 

      Swami, Piyush; Gramann, Klaus; Vonstad, Elise Klæbo; Vereijken, Beatrix; Holt, Alexander; Holt, Tomas; Sandstrak, Grethe; Nilsen, Jan Harald; Su, Xiaomeng (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      Introduction: Most spinal cord injuries (SCI) result in lower extremities paralysis, thus diminishing ambulation. Using brain-computer interfaces (BCI), patients may regain leg control using neural signals that actuate ...
    • Deteksjon av trafikkskilt med dype nevrale nettverk 

      Skavhaug, Johan Martin (Bachelor thesis, 2020)
      Object Recognition er i dag et svært akuelt og populært fagområde, hvor store framskritt har blitt oppnådd i senere tid. Det er et fagområde som kan brukes til alt fra selvkjørende biler og automatisk bildetagging til ...
    • Development of a system for retrieving vessel data for SINTEF 

      Elvemo, Sebastian Aanesland; Tolnes, Andreas (Bachelor thesis, 2021)
      Store mengder data logges hvert år av sensorer som SINTEF bruker. SINTEF innehaver i dag ingen systemer som kan lagre, analysere og hente denne dataen effektivt. Dette betyr at per dags dato er dataen av liten nytte, ...
    • Exergame for rehabilitering av balansen til slagpasienter 

      Velvin, Camilla (Bachelor thesis, 2019)
      Norges befolkning blir eldre og eldre, og fenomenet eldrebølgen ser ut til å gjøre seg gjeldende allerede innen de neste 10 årene. På grunn av stadig eldre befolkning, tyder analyser på at antall hjerneslag vil øke. ...
    • Experimental comparison of hill climbing variants on CVRP 

      Andersen, Tobias Meyer; Evje, Kjerand; Markhus, Håvard Stavnås (Bachelor thesis, 2021)
      Ruteoptimalisering forekommer overalt i samfunnet. Fra postleveringer til fabrikkering av kretskort spiller det å finne ruter som minimerer et eller annet kriterie en sentral rolle i et mangfold av industrier. Denne oppgaven ...
    • Extraction of image properties for plurigaussian simulation 

      Aagaard, Herman Tolpinrud; Tran, Thomas Thien Dinh (Bachelor thesis, 2022)
      Abstract will be available on 2023-12-31
    • Eyetracking i VR 

      Moan, Martin; Nygård, Marius; Ramberg, Håvard (Bachelor thesis, 2020)
      Blikkdeteksjon har i dag flere bruksområder blant annet innen akademia og kommersielle sammenhenger. Blikkdeteksjon tillater oss til en viss grad å undersøke hvor brukerens visuelle oppmerksomhet er rettet, som igjen er ...
    • Kartløsning for fremstilling av data knyttet til lokasjon. Laget med React, Typescript, Apollo og GraphQL for Eiendomsmegler 1 Midt-Norge AS 

      Do, Kha Nguyen; Koujelev, Dmitry; Stensen, Eirik Kristoffer (Bachelor thesis, 2019)
      EiendomsMegler 1 Midt-Norge omtales som EM1MN nedenfor. I dette prosjekter ble det utviklet en kartløsning som kan brukes i nettsider for å fremstille forskjellige typer data på en ryddig og forståelig måte. EM1MN er det ...
    • Motion capture methods and machine learning for sign language recognition 

      Casas, Jorge; Cristobal, Jorge; Luengo, Javier (Bachelor thesis, 2019)
    • Pac-Man in VR on the Omnideck 

      Sandløkk Schiller, Leonard (Bachelor thesis, 2023)
      Det klassiske problemet i VR er hvordan man kan oppnå høyere immersjon og tilstedeværelse for brukeren samtidig som man unngår de vanligste fallgruvene. Et gjenstående problem dreier seg om naturlig interaksjon i større ...
    • Smart Cabin - Romautomasjon på cruiseskip 

      Fylling, Johan-Henrik (Bachelor thesis, 2020)
      Abstract will be available on 2023-05-20
    • Spillutvikling med fokus på brukervennlighet 

      Arntzen, Kristoffer; Klock, Daniel Aune; Sylthe, Roy Åne (Bachelor thesis, 2019)
      Denne rapporten tar for seg utviklingsprosessen for et spill samt en problemstilling som omhandler brukervennlighet ved spillmekanikk og grensesnitt. Vi har i samarbeid med Tiltspot laget et spill som egner seg godt for ...
    • Styrker og svakheter ved ulike skyløsninger 

      Elton, Hermann Owren; Rosendahl, Olaf (Bachelor thesis, 2022)
      Skyplattformene tilbyr en stor mengde tjenster for å kjøre programvare. Det har etterhvert blitt så mange skyløsninger og skytjenester at det er blitt utfordrende å finne ut hvilke løsninger som passer til ulik bruk. Kantega ...
    • Synchronizing EEG and Eye Tracking, and Creating a Hybrid SSVEP-Based BCI Speller in an Immersive VR Environment 

      Larsen, Olav Finne Præsteng; Tresselt, William Gjerberg (Bachelor thesis, 2023)
      Dette prosjektet har hatt som hovedfokus å synkronisere data fra en eye tracker integrert i et VR headset, og en EEG. Grunnen til dette er fordi det er viktig å ha synkroniserte datastrømmer fra utstyr som skal benyttes i ...
    • Undersøkelse av et utvalg grafbiblioteker for fremvisning av tidsserier i en web-applikasjon 

      Larsen, Michael Staff; Loennechen, Jan; Torbjørnsen, Marius (Bachelor thesis, 2021)
      SINTEF Ocean har samlet store mengder sensormålinger i form av tidsserier over flere år fra ulike rederier. I denne sammenheng ønsket de hjelp med å få tilgjengeliggjort denne informasjonen for rederiene. For å oppnå dette ...
    • Unity Game Development and Version Control Systems 

      Broen, Ingvild; Oseberg, Eirik Nicolai Ottesen; Ovesen, Eirik (Bachelor thesis, 2019)
      I spillutviklingsbransjen er Unity en stor spiller. De tilbyr avanserte redigeringsfunksjoner, multiplattformstøtte og en solid spillmotor, har blitt en foretrukket teknologi blant utviklere, og har gjort sitt preg på ...
    • Utvikling av en kjøresimulator i VR for blikkanalyse 

      Eggum, Randi; McCulloch, Maria Kleppestø (Bachelor thesis, 2021)
      En sjåfør bruker blikket aktivt under bilkjøring for å orientere seg i miljøet, ta avgjørelser og håndtere farlige situasjoner. Oppdragsgiver 3D Motion Technologies vil undersøke mulighetene til å bruke VR og maskinlærin ...
    • Utvikling av mobilapplikasjonen Televindu 

      Sundøy, Erlend; Strand, Snorre; Tengs, Simen (Bachelor thesis, 2020)
      I denne oppgaven har vi tatt for oss et økende problem hos en sårbar demografi som ofte blir oversett. Eldre mennesker på helseinstitusjoner sliter med å gjøre noe sosialt, bli underholdt og holde kroppen i gang. Denne ...
    • Video Reconstruction From Neuromorphic Event Data 

      Berger-Nilsen, Eivind; Bråten, Lars-Håvard Holter; Eide, Mats Sollid (Bachelor thesis, 2022)
      Event-kamera er en ny type kamerateknologi med lovende tekniske aspekter, som høyere tidsmessig oppløsning, høyere dynamisk rekkevidde og lavt strømforbruk. Men selv om event-kamera har mange fordeler, har de også en del ...